„Black Sea Security Act of 2022” – Proiect dezbătut în Congresul SUA: Nave NATO în Marea Neagră

Un proiect de lege aflat în Senatul Statelor Unite trasează criteriile de care ar urma să țină cont administrația de la Washington în finalizarea și aplicarea viitoarei Strategii de dezvoltare și securitate a regiunii Mării Negre. Documentul intitulat „Black Sea Security Act of 2022” a fost introdus în Senat vara trecută de senatori din ambele partide – Republican și Democrat – și a fost adoptat în decembrie de Comisia pentru Relații Externe a Senatului SUA.

Finalizarea acestei strategii, pentru care Departamentul de Stat a început, de altfel, lucrul, coincide cu sosirea noului ambasador al Statelor Unite în România, Kathleen Kavalec, care i-a prezentat, marți, președintelui Klaus Iohannis, scrisorile de acreditare. Potrivit Ambasadei SUA în România, doamna Kavalec a discutat cu președintele Klaus Iohannis despre prioritățile sale: parteneriatul de securitate, cooperarea în domeniul independenţei şi securităţii energetice, creşterea comerţului bilateral şi a investiţiilor străine directe, continuarea progreselor privind transparenţa guvernamentală şi statul de drept. România este țara din regiunea Mării Negre care a promovat cel mai mult adoptarea unei strategii a SUA pentru regiunea Mării Negre, spune, pentru Europa Liberă, Iulia Joja, directorul programului pentru Marea Neagră al Middle East Institute, organizație cu sediul la Washington.

Conferențiar pe tema securității europene la Georgetown University și la George Washington University, Iulia Joja s-a aflat printre experții consultați de Departamentul de Stat al SUA pentru elaborarea viitoarei strategii și se așteaptă ca aceasta să fie adoptată în cursul acestui an.

Din discuțiile pe care le-am avut cu reprezentanți ai administrației, cel mai probabil va fi adoptat un document de către administrația Biden pe parcursul acestui an și, cel mai probabil, vom vedea rezultatele într-o variantă extrem de scurtă, de plan strategic. O versiune abreviată public”, spune Iulia Joja. „Faptul că vom vedea o strategie pe parcursul acestui an, care are dimensiunile descrise în legislația din cadrul Senatului american, este deja un lucru extraordinar”, adaugă expertul în securitate europeană și a regiunii Mării Negre.

România are, de altfel, elaborarea acestei strategii printre prioritățiile diplomatice. Încă de la finalul anului 2021, Bucureștiul transmitea administrației Biden dorința de a „contribui substanțial la dezvoltarea viitoarei Strategii a SUA privind securitatea la Marea Neagră, care este în curs de elaborare la nivelul Administrației Biden”.

În cursul consultărilor politice ale ministrului de Externe, Bogdan Aurescu, cu secretarul de stat al SUA, Antony Blinken, din noiembrie 2021 de la Washington, ministrul român a punctat viziunea României pe această temă. Comunicatul de presă de după discuții arăta că, în opinia României, strategia trebuie „să aibă în vedere o abordare multidimensională și integrată a descurajării, combinând aspectele care țin de securitatea clasică cu cele care țin de consolidarea rezilienței, cu dimensiunea economică, cea de combatere a amenințărilor hibride, de întărire a securității energetice și de soluționare a conflictelor prelungite, fiind necesară alocarea resurselor adecvate în acest scop”.

Era înainte de războiul împotriva Ucrainei ordonat de Vladimir Putin. Invadarea Ucrainei, precizează Iulia Joja, a transformat perspectiva elaborării acestei strategii într-o certitudine. În lipsa detaliilor din viitorul document al administrației, Black Sea Security Act, proiectul aflat în Senat, care stabilește și o limită de timp pentru elaborarea strategiei, trasează cel puțin liniile directoare și mizelor demersului:

„Este în interesul Statelor Unite să sprijine eforturile de prevenire a extinderii conflictelor armate în Europa prin recunoașterea regiunii Mării Negre ca o arenă a agresiunii ruse;

„Statele riverane Mării Negre sunt esențiale în contracararea agresiunii din partea Guvernului Federației Ruse și în contribuția la securitatea colectivă a NATO;

„Încercările repetate, ilegale, neprovocate și violente ale Federației Ruse de a-și extinde teritoriul și de a controla accesul la Marea Mediterană prin Marea Neagră constituie o amenințare la adresa securității naționale a Statelor Unite și a NATO;

„Statele Unite condamnă încercările Federației Ruse de a schimba sau modifica granițele din regiunea Mării Negre prin forță sau prin orice mijloace contrare dreptului internațional și de a impune o sferă de influență în regiune;

„Statele Unite și aliații săi ar trebui să contracareze cu fermitate pretențiile teritoriale ilegitime ale Rusiei asupra Peninsulei Crimeea, de-a lungul apelor teritoriale ale Ucrainei din Marea Neagră și Marea Azov, în apele internaționale ale Mării Negre și în teritoriile pe care le ocupă ilegal în Ucraina;

În opinia Iuliei Joja, una din provocările elaborării Strategiei SUA pentru Marea Neagră este dată de specificul zonei și de lipsa de unitate a țărilor membre NATO pe această temă.

Marea Neagră, ca regiune, dincolo de faptul că are o lipsă de securitate regională, spre deosebire de alte regiuni, nu vorbește pe o singură voce. Statele membre NATO și cele aspirante NATO au percepții de-a lungul ultimelor decenii cu totul și cu totul diferite în raport cu amenințările”, remarcă ea.

Mai multe detalii, AICI!

Spread the love

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *