SNPPC: „Conducerea MAI ne vorbește de ,,măsuri de eficientizare”, dar trece cu vederea deficitul major de personal și problemele polițiștilor!”

În comunicatul SNPPC din 11 august a.c., se solicita Guvernului să nu adopte măsuri de reformă, pe ,,repede-înainte”, care ar putea conduce la colapsul Sistemului de Ordine Publică:

     Iată că premierul a decis să-și asume răspunderea, în fața Parlamentului, pentru așa-numitele ,,măsuri fiscale de austeritate”, sfidând semnalele oficiale și amendamentele primite din partea partenerilor de dialog social. În concret, se taie de la unii (inclusiv prin introducerea contribuției pentru tichetele de masă și primele de vacanță), dar nu de la toți, însă se păstrează privilegii fiscale, de exemplu, pentru notari și avocați, care sunt în continuare exceptați de la plata CAS la fondul public de pensii, precum și pentru parlamentari sau alte categorii de ,,aleși” prin vot electoral.

     În varianta actuală a legii, sunt omise și promisiunile guvernamentale anterioare, revendicate de noi și la ultimele proteste de stradă (pe care le cunoaște și actuala conducere a MAI), privind acordarea restanțelor salariale stabilite prin Legea-cadru 153/2017, respectiv actualizarea sporurilor și indemnizațiilor la cuantumul salariului de funcție/de bază valabil din iunie 2023, și nu la valorile de referință din anii anteriori, mult mai mici (de exemplu, compensația pentru chirie  se raportează la un cuantum al salariului de acum 14 ani, adică din 2009!), așa cum este omis și personalul contractual din SAOPSN, încadrat în grilele din Anexa nr. VIII a Legii 153/2017 – familia ocupațională ,,Administrație” -, care și acum este sfidat și tratat cu indiferență.

     Deși este necesar avizul CSAT pentru modificări organizatorice în cadrul instituțiilor din SAOPSN, iar Consiliul Economic și Social (în care avem și noi doi reprezentanți) a dat aviz negativ proiectului de lege, Guvernul merge înainte pe varianta propusă, de tăiere a funcției de șef birou, în toate sistemele bugetare, dar și de radiere a posturilor vacante, fără a face o analiză serioasă a implicațiilor ulterioare, care pot avea ca efect disfuncționalități sau chiar paralizarea unor instituții sau domenii de activitate. Iată câteva argumente:

     – MAI și, în general, Sistemul de Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională, funcționează în regim de avarie din punct de vedere al numărului de angajați, iar o eventuală măsură de radiere  din ștatele de organizare a celor cca. 50.000 de funcții vacante ar genera mari probleme în funcționarea eficientă a acestor structuri, care execută misiuni complexe, cu caracter permanent, non-stop, în interesul statului și al cetățenilor; doar Poliția Română se confruntă cu un deficit de personal de aprox. 20%, iar o eventuală radiere a funcțiilor de execuție vacante, inclusiv a funcției de șef birou, ar conduce la deficiențe funcționale grave, inclusiv la creșterea fenomenului infracțional, și așa aflat pe un trend crescător, afectând și mai grav cetățenii și comunitățile. Lipsa de personal, în special la structurile polițienești din mediul rural, atinge cote alarmante: există secții/posturi de poliție cu deficit care atinge și procentul de  50%, fiind și cazuri chiar mai grave, în care unele subunități sunt încadrate cu un singur lucrător, fapt care conduce inevitabil la ineficiența serviciului polițienesc și la suprasolicitarea personalului aflat în activitate;

     – familia ocupațională bugetară din care facem parte – Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională – a fost discriminată, în ultimii ani, din punct de vedere salarial, prin tot felul de OUG, care au prorogat aplicarea, la termenele prevăzute, a Legii-cadru 153/2017, Anexele nr. VI și VIII, care privesc polițiștii, militarii și personalul contractual din SAOPSN, în timp ce alte categorii bugetare au fost puse la termen în grilele salariale.

     Nu în ultimul rând, modificările legislative preconizate și în sistemul pensiilor militare de stat – prin proiectul legislativ care urmează să fie repus pe agenda Parlamentului, urmare Deciziei CCR – pot genera un nou val de pensionări, atât în Ministerul Afacerilor Interne, cât și în celelalte structuri din SAOPSN, ceea ce va induce consecințe nefaste pentru buna funcționare a acestor instituții, vitale pentru cetățean și stat.  

     Reiterăm avertismenul SNPPC din ultima perioadă: pe fondul războiului de la granița României și a UE, PREDICTIBILITATEA în CARIERĂ, în SALARIZARE și în PENSIONARE asigură fundamentul unui serviciu eficient de ordine publică, apărare și securitate națională, adecvat realității actuale, dar  și o bază pentru recrutarea viitorilor polițiști și militari, activitate care a ajuns la cote alarmante în acest an, prin neocuparea, decât în proporție de aprox. 50%, a locurilor din școlile de agenți și subofițeri.

     De asemenea, ne raliem punctului de vedere exprimat de CNS Cartel ALFA, confederație sindicală din care facem parte: ,,continuarea demersurilor guvernului, fără să se  țină cont de semnalele negative puternice din societate, precum și de opiniile partenerilor sociali, constituie premisele unui conflict social și, în același timp, creează un teren fertil pentru proliferarea ideilor extremiste și atitudinilor anti-sistem”.

Ieri, 27 septembrie 2023, la sediul MAI, secretarul de stat – chestorul general de poliție Bogdan Despescu, alături de reprezentanți cu funcții de conducere în structurile MAI, a susținut o conferință de presă, în care au fost prezentate unele ,,măsuri operaționale și propuneri de consolidare a cadrului legislativ pentru creșterea gradului de siguranță a cetățenilor și combaterea infracționalității”, cu accent pe combaterea și prevenirea traficului/ consumului de droguri și pe siguranța rutieră.

    Până aici, toate par bune! Este nevoie, clar, de o intensificare a efortului polițienesc, în aceste direcții, și de alocare de resurse suplimentare, dar nu numai, pentru că există și alte probleme, ce privesc nu doar funcționarea sistemului, ci și, complementar, drepturile și interesele angajaților acestei instituții, probleme care ar trebui să stea în atenția conducerii MAI la fel de prioritar:

     – degeaba vorbim despre ,,gestionarea mai eficientă a resurselor (…), dacă în Poliția Română avem un deficit general de personal de circa 20%, inclusiv în structurile specializate pe problematica în cauză, iar în viitor se anunță nori negri, pentru că a scăzut dramatic interesul tinerilor pentru o carieră în Poliție (a se vedea ultimul concurs de admitere în școlile de agenți, unde aproape jumătate dintre locuri au rămas neocupate: de ce oare?);

    – degeaba vorbim de ,,eficiență și rezultate”, dacă sporul financiar de suprasolicitare neuropsihică este acordat acestor polițiști, de mai mulți ani, la valori inferioare, deși Legea-cadru 153/2017 prevede posibilitatea unui procent de 25%;

    – degeaba vorbim de maximizarea rezultatelor, prin alte ,,proceduri în ceea ce privește instrumentarea cauzelor penale, prin pedepse adecvate pentru traficanții de droguri și măsura confiscării obligatorii și valorificării bunurilor provenite din infracțiuni în domeniul drogurilor, prin diverse modificări legislative etc., dacă Guvernul și MAI încă au restanțe la salarizarea polițiștilor (ne referim la calculul sporurilor și al indemnizațiilor), salarizare care oricum nu a fost pusă în aplicare, conform termenelor prevăzute în lege, fiind prorogată, timp de doi ani, prin diverse artificii legislative, gen OUG cu măsuri fiscal-bugetare.

    Acum, când mass-media a răbufnit pe tema drogurilor și a siguranței cetățenilor, MAI caută soluții pompieristice, le anunță cu surle și trâmbițe, dar ascunde, în continuare, sub preș, unele probleme grave ale Sistemului de Ordine Publică, pe care noi le tot clamăm de ani buni (MAI le cunoaște, le-am adus la cunoștință în scris, oficial, de nenumărate ori, și le-am repus pe tapet în aproape toate ședințele comune de dialog social).

    Așteptam o viziune mai amplă asupra modului de abordare a problemelor sistemice, dar se pare că MAI nu are în vedere, suficient, oamenii, angajații care trebuie să împingă lucurile înainte, spre mai bine; oricâte legi, proceduri și mijloace logistice am avea la dispoziție, rezultatele depind direct proporțional de eficiența utilizării acestora, iar eficiența o dau, preponderent, polițiștii din structurile de execuție, structuri care trebuie să fie bine calibrate numeric și încadrate 100%, iar ,,încadrații” trebuie să fie motivați atât din punct de vedere profesional, cât și financiar. Altfel, vorbim vorbe și facem conferințe de presă ca să dea bine pe sticlă!

    În viziunea exprimată, ieri, de reprezentantul conduceri MAI, ,,dă bine pe sticlă” – ATENȚIE! – și instituirea, prin legislație, a obligativității testului antidrog în cadrul examenului medical pentru admiterea în înstituțiile de învățământ ale MAI (ar merge repede, că oricum sunt puțini candidați, de o vreme), a testării anuale, în timpul carierei, tot pe ,,tema” asta, și a testării antidrog, pe timpul serviciului, dacă sunt indicii comportamentale (!). Mergând pe ,,logica” domnului chestor general de poliție (nu știm dacă este o inițiativă personală sau cineva i-a vârât în discurs, subtil, o idee trăsnită), haideți să testăm antidrog și politicienii, că ne prefigurează viitorul social, și demnitarii, că transpun în viața de zi cu zi deciziile politic-administrative, la nivel locat și național, și dascălii, că ne educă generațiile viitoare, și medicii, că ne lăsăm pe mâna lor în spitale, și aviatorii, că ne ridică în slăvile cerului, și ziariștii, că sunt formatori de opinie, și chiar toată țara, de dimineața până seara, ca să nu ne supărăm unii pe alții…Doamne, mare-I grădina Ta!

    Păi, cum vine asta, că parcă ceva nu se leagă…? Dacă vom lua măsuri radicale, cum zice secretarul de stat din MAI,  de prevenire și combatere eficientă a taficului de droguri, ar trebui să deducem că nu vom mai avea nici consumatori sau aceștia vor fi într-un număr infim, nu, în toate sectoarele de activitate (!?). Și, atunci, ce rost mai au testările, sumele imense alocate, resursele pe care domnul chestor le vede bine gestionate etc…?

    E de noaptea minții!! Că să dea satisfacție unor așa-zise semnale, venite dintr-o anumită parte a ,,societății civile”, MAI este în stare să reglementeze, frizând ridicolul și absurdul, lucruri contra naturii și a firii, plecând de la două cazuri absolut izolate, mediatizate recent, care au o legătură tangențială cu problematica respectivă (într-unul dintre acestea, deja se știe că autorul nu era polițist la momentul producerii faptei, dar a fost numit astfel, insistent, în spațiul public, iar MAI nu a luat nicio atitudine clarificatoare, nu a dat niciun comunicat de presă, deși imaginea  instituțională a fost afectată negativ).

    Sperăm că toamna va fi un sfetnic bun și pentru conducerea MAI, iar noi ne reiterăm disponibilitatea de a fi un partener responsabil de dialog social, inclusiv în ceea ce privește ,,temele” ridicate în conferința de presă, de ieri, a chestorului general de poliție Despescu!

Salariile poliţiştilor s-ar putea majora la rectificarea bugetară

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, a declarat, joi, că o majorare a salariilor poliţiştilor, prin actualizarea grilei de salarizare după Legea 153, urmează să se producă la rectificarea bugetară din acest an.

El a fost întrebat, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria, când vor primi poliţiştii majorările salariale promise din vara acestui an, respectiv actualizarea grilei de salarizare după Legea 153.

„Evident, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne şi la nivelul Executivului situaţia este cunoscută şi ce vă pot spune în clipa aceasta este că Ministerul Afacerilor Interne a sesizat Ministerul de Finanţe faţă de această întârziere de plată şi prima şansă de corectare probabilă a acestei întârzieri este la rectificarea bugetară de anul acesta”, a afirmat Constantin.

Întrebat dacă până la finalul anului poliţiştii ar trebui să aibă parte de majorări salariale, el a răspuns: „E scenariul care să ia în calcul în clipa asta”.

Purtătorul de cuvânt al Guvernului a mai spus că cel mai probabil rectificarea bugetară s-ar putea face în luna noiembrie.

Spread the love

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *