SUA revin cu anunțul pregătirii piloților ucraineni de F16 în războiul cu Rusia – Antrenamentele din România, amânate pentru 2024

Statele Unite reamintesc că antrenamentele piloților ucraineni pe avioane F-16 vor avea loc în România și Danemarca, dar și în alte țări. Anunțul pregătirii piloților ucraineni pe avioane F-16 a venit, joi, de la Casa Albă.

Purtătorul de cuvânt al Consiliului Național de Securitate al SUA, John Kirby, a reiterat că piloții ucraineni vor fi instruiți pe acest tip de aeronave în Danemarca și România, dar și în alte locații. oficialul american nu a răspuns data exactă la care vor începe antrenamentele și cât vor dura.

„Înaintăm cu (demersurile pentru) antrenamentul pe F-16 pentru piloții ucraineni în România și Danemarca. Datele, locațiile, durata, toate acestea sunt încă în curs de elaborare. Nu pot să vă dau o zi din calendar și să vă spun: <<Ei bine, va începe în România aici, și va începe în Danemarca acolo>>. Pur și simplu nu știu. Încă lucrăm la asta. (…) Cu toții luăm acest lucru cu sentimentul de urgență corespunzător și vrem să îi instruim cât mai mult posibil – sau cât mai repede posibil. (…) Dar știm că va fi în Danemarca și în România”, a răspuns John Kirby, întrebat dacă există un consens între SUA și aliații europeni pentru antrenarea piloților ucraineni.

Și ar putea fi și alte locații. La asta ne uităm acum. Știu că britanicii încep, de asemenea, cursuri de limba engleză pentru piloții ucraineni, astfel încât aceștia să poată opera efectiv comenzile unui F-16. Deci asta va începe aici, cred, în curând”, a mai spus Kirby.

Deși SUA nu au precizat locul din România unde vor avea loc antrenamentele, centrul va fi la Baza 86 Aeriană Borcea. Documentul pentru antrenarea piloților ucraineni în România a fost semnat la summitul NATO de la Vilnius, Lituania, din 11-12 iulie 2023. Iar România a anunțat deja HUB-ul regional pentru antrenamentele piloților de avioane F-16, un centru de instruire a piloților de avioane F-16 unde să se antreneze și piloți din Ucraina, potrivit deciziei luate la ședința Consiliului Suprem de Apărare a Țării, de joi, 6 iulie.

În cadrul ședinței CSAT „a fost analizată și implicarea României într-un proiect transatlantic nou, și anume crearea în țara noastră a unei facilități de instruire a piloților pentru operarea avioanelor F-16. Împreună cu alți aliați și cu compania care proiectează acest avion de luptă, va fi creat, în România, un hub regional pentru antrenamentul piloților care vor zbura pe aceste avioane. Aici vor fi pregătiți piloții români care operează aeronave F-16, urmând ca facilitatea să fie deschisă ulterior și participării piloților din statele aliate și partenere NATO, inclusiv din Ucraina”.

România nu a avut până în prezent capacitatea de a antrena piloți pentru avioanele de luptă F-16, iar piloții români se antrenează în alte țări. De aceea este posibil ca antrenamentele în România să fi fost amânată pentru moment. Piloții ucraineni încep antrenamente în câteva săptămâni, în luna august, în alte țări, printre care Danemarca și Olanda și, posibil, Marea Britanie și Polonia. Informația a fost confirmată, indirect, de ministrul apărării ucrainean, Oleksii Reznikov. Acesta a mai anunțat și că Ucraina ar putea primi primele avioane F-16 în primăvara anului 2024. Astfel că este necesară o pregătire intensivă a piloților ucraineni pe o perioadă de 6-8 luni. Durata de pregătire a fiecărui pilot în parte este variabilă, în funcție de experiență și de gradul de antrenament, spun experții.

„În caz de urgență, război, de exemplu, cu program intensiv, pregătirea se poate face și în 3 luni, dar în mod normal durează un an sau chiar doi”, susține un expert în aviația militară, citat de adevarul.ro.

„Așa cum «merg» lucrurile în România, normal ar însemna probabil 2-3 ani sau mai mult. Un pilot experimentat (clasa l, eventual instructor în orice condiții meteo, ziua și noaptea) și cu antrenamentul la zi pe LanceR (nu mai e cazul azi), în regim de urgență, probabil ar fi bun de luptă în 100 de ore, dar numai susținut adecvat și cu 200-300 de ore pe simulator. Un pilot începător (neclasificat) și fără antrenament, un minimum de 300-500 de ore, iar o parte din acestea pot fi făcute pe un avion subsonic de școală și antrenament cu o avionică adecvată, similară F-16. Adăugați și minimum câteva luni pentru pregătirea teoretică. Adăugați și pregătirea personalului tehnic, maiștri militari, ingineri, dar și pregătirea infrastructurii terestre și tehnice specifice, și începeți să înțelegeți dimensiunea efortului uman și material“, a mai spus expertul, potrivit aceleiași publicații.

Cel puțin un an și câteva luni, hubul regional F-16 ce va funcționa în România va fi dedicat exclusiv formării piloților Forțelor Aeriene Române, a precizat expertul militar. Forțele Aeriene Române au nevoie urgentă de 50 de piloți de F-16 Fighting Falcon, mai ales că 32 de astfel de avioane vor ajunge din Norvegia. Piloții ucraineni se vor pregăti în alte țări NATO până se vor putea antrena la Baza Borcea. Iar antrenarea piloților ucraineni în România se va face abia spre sfârșitul lui 2024, când cerințele Forțelor Aeriene Române vor fi, în general, rezolvate, a concluzionat specialistul, potrivit adevarul.ro.

Spread the love

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *