S-au ridicat avioanele de la baza Kogălniceanu: Au interceptat un avion iranian
Trei dintre cele mai bune avioane de luptă ale NATO au avut o primă ieșire în teatru de operații de la frontiera estică a Alianței, iar cea mai bună dronă a Pentagonului și-a făcut aparițai unică deasupra Mării Negre, scrie newsweek.ro. Nu mai puțin remarcabil, luni, un avion al guvernului ucrainean a sfidat Forțele Aeriene Ruse și s-a îndreaptat în siguranță în Balcani.
Avionul operat de Kiev, un bimotor de stingere a incendiilor An-32 al Ministerului pentru Situații de Urgență, a efectuat un zbor, fără precedent în timpul războiului, din spațiul aerian ucrainean, pe lungimea Ungariei și a ateriza pe aerodromul Zagreb, în Croația, potrivit datelor de urmărire a zborurilor revizuite de Kyiv Post.
În același timp în care avionul ucrainean se afla în aer lângă granița dintre Ucraina și Ungaria, planificatorii operațiunilor aeriene ale NATO au concentrat cel puțin trei avioane de luptă Typhoon ale Royal Air Force. Cel mai aproape, avioanele britanice și cel ucrainean au fost la 50 de kilometri distanță între ele.
Două dintre avioanele de luptă britanice, lansate de pe baza aeriană principală a NATO, Aeroportul Mihail Kogălniceanu, la 20 de kilometri nord-vest de orașul portuar Constanța la Marea Neagră, au accelerat la o viteză de peste 500 de noduri, și au ajuns în spațiul aerian deasupra estului Ungariei o oră mai târziu. Indicativele lor au fost, conform datelor open-source, RRR96661 și Ascot 963.
Avioanele de luptă britanice au urmat îndeaproape ruta de zbor, în urmă sau precedând cu 10 kilometri, a unui avion civil Iran Airways, un Airbus A330-243. Aeronava, cu indicativul de apel IRA772, zbura pe o rută regulată între Teheran și Hamburg.
Nu a fost clar de ce au fost ridicate avioanele de luptă ale Royal Air Force Typhoon, care au escortat avionul civil iranian.
Potrivit FlightAware, Airbusul iranian, după ce a atins o altitudine de croazieră de aproximativ 11.500 de metri a zburat fără incidente din Iran către Turcia, prin Bulgaria, România, estul îndepărtat al Ungariei, estul Slovaciei, Polonia și Germania.
Însă, aflat în centrul României și până când a ajuns în spațiul aerian din sudul Poloniei, Airbusul și-a redus dramatic viteza de croazieră de la o viteză standard de croazieră de 520-540 mph la o medie de 280-290 mph, a arătat platforma de urmărire a zborului FlightAware.
Nu este clar de ce echipajul avionului civil a ales să reducă viteza.
Totodată, un Airbus KC3 Voyager al Royal Air Force, indicativul de apel RRR9271, a zburat luni pe o rută tipică de la sud la nord de-a lungul marginii de est a spațiului aerian NATO, trecând la un moment dat la 50 de kilometri de vestul îndepărtat al frontierei cu Belarus.
Aeronava efectuează, de obicei, misiuni de transport aerian și strategic. În ultimele luni, armata britanică sau alte forțe aeriene NATO au desfășurat aproape zilnic o aeronavă de acest tip sau similară de-a lungul acelei rute de patrulare.
Acum însă, unul dintre cele trei avioane de luptă Royal Air Force Typhoon FGR.4, cu indicativul de apel RRR96663, a părăsit formația și a urmat Voyager-ul spre nord, escortându-l spre Lituania.
Escorta Voyager a marcat un caz foarte rar când planificatorii de zbor NATO au plasat un avion de luptă cu un transponder pornit lângă un avion de recunoaștere ce zbura în imediata apropiere a spațiului aerian din Belarus.
Dronă spion ultraechipată a SUA, pentru prima dată deasupra Mării Negre
Luni, Forțele Aeriene ale SUA au operat, pentru prima dată în teatrul de război ruso-ucrainean, o dronă de spionaj maritim Northop Grumman MQ-4C Triton cu rază lungă de acțiune, deasupra Mării Negre.
Pentagonul a zburat de sute de ori de la jumătatea anului 2022 peste Marea Neagră o versiunea configurată de uscat a dronei, apropiindu-se uneori până la 150 de kilometri de Rusia continentală.
MC-4Q Triton este o versiune modernizată a Global Hawk și concepută special pentru operațiuni peste apă.
Avionul robot de înaltă tehnologie a zburat luni pe o rază de 200 de kilometri de peninsula Crimeea, înainte de a se întoarce la baza sa aeriană din Sicilia, au arătat datele de urmărire a zborului.
Producătorul Northrop Grumman descrie echipamentele avansate de recunoaștere de la bordul Triton drept „cea mai avansată capacitate ISR maritimă desfășurată”.
Până la ora 5 p.m. ora locală, un US Navy Poseidon patrula peste Delta Dunării, iar un Boeing RC-135W Rivet Joint al Royal Air Force, avion de recunoaștere cu patru motoare încărcat cu echipamente electronice de interceptare și tehnicieni, a sosit în spațiul aerian aproape în același timp și au urmat un model de patrulare nord-sud 290 de kilometri spre est de Crimeea și Sevastopol, cartierul general al Flotei Ruse de la Marea Neagră.