Tahografe inteligente de tip 2: Transportatorii trebuie să le instaleze până la 31 decembrie, altfel pot fi suspendate permisele de conducere
De la 1 ianuarie 2025, anumiți șoferi vor fi obligați să aibă montat acest aparat pe mașina lor. Noua lege vizează operatorii de transport din România, iar operatorii care nu respectă aceste reguli vor fi sancționați. În unele cazuri, poate fi suspendat permisul de conducere.
Până la 31 decembrie 2024, transportatorii români au o nouă obligație. Și anume, toate vehiculele de transport din România trebuie să fie echipate cu tahografe inteligente de tip 2. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) avertizează operatorii de transport că nerespectarea acestei reglementări poate duce la sancțiuni severe, inclusiv până la un an de închisoare și amenzi uriașe, potrivit bzi.ro.
Spre exemplu, în Germania, dacă transportatorul nu are tahograf inteligent versiunea 2, este considerată o infracțiune gravă. În Franța, șoferii riscă o pedeapsă de până la un an de închisoare și o amendă de până la 30.000 de euro.
Noua lege care îi vizează șoferii români a fost pusă în aplicare, în țara noastră, după ce o analiză a UNTRR a arătat că, din cele aproximativ 185.000 de vehicule de marfă cu o greutate mai mare de 3.5 tone autorizate în România până în septembrie 2024, doar 10.000 erau echipate cu noile tahografe inteligente versiunea 2. Mai mult, UNTRR a atras atenția asupra faptului că, în această situație, o treime din vehiculele destinate transportului intracomunitar riscă să nu fie echipate corespunzător și să nu poată accesa frontierele României pentru transportul către statele membre UE după 1 ianuarie 2025.
Pentru transportul rutier internațional în interiorul Uniunii Europene, transportatorii români utilizează circa 60.000 de vehicule în orice moment, iar UNTRR a avertizat că transportatorii români trebuie să se conformeze legii până la 31 decembrie 2024 ori riscă să piardă accesul la piața UE.
„Dacă nu se extinde termenul, transportatorii rutieri români riscă să piardă accesul pe piața UE, întrucât doar autovehiculele dotate cu tahograful inteligent 2 vor putea efectua transporturi internaționale intracomunitare începând cu 1 ianuarie 2025 și cele cu tahograf inteligent 1 până în august 2025. Nerespectarea acestei reguli poate duce la amenzi imense și sancțiuni complementare cum ar fi imobilizarea autovehiculului și tractarea lui până la cel mai apropriat atelier autorizat pentru schimbarea tahografului cu unul inteligent 2, probabil la costuri mult mai mari decât în cazul unei schimbări voluntare”, a precizat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
UNTRR a transmis că este nevoie să fie luate măsuri urgente pentru ca românii să nu piardă accesul pe piața UE și a solicitat autorităților române și europene să prelungească termenul cu doi ani, astfel încât modernizarea să poată fi efectuată ca parte a inspecțiilor tehnice periodice ale tahografelor.
,,Este nevoie de măsuri urgente! În acest context, UNTRR solicită autorităților române și europene măsuri urgente pentru a evita blocarea accesului românilor la piața UE:
- Extinderea termenelor prevăzute de Regulamentul 1054/2020 cu doi ani, pentru a permite efectuarea retro-echipării în cadrul inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului.
- Alocarea de fonduri europene pentru acoperirea costurilor suplimentare asociate retro-echipării autovehiculelor cu tahografe inteligente 2”.
Cu toate acestea, cert este că, până la data de 31 decembrie 2024, transportatorii români sunt obligați să-și instaleze tahografe inteligente de versiune 2 pe mașina lor, iar cei care nu se conformează legii, riscă să nu mai aibă acces pe piața UE. Acelor transportatori li se va suspenda dreptul la circulație și vor primi chiar și amenzi uriașe.