Tehnic, ar fi posibil: În 1942, în România au fost aduse submarine „pe bucăți” și reasamblate la Galați, care au luptat împotriva rușilor
O operațiune tehnologică de proporții, azi uitată, a avut loc începând din 1942 prin aducerea în Marea Neagră a 6 submarine, „pe bucăți”, care au fost ulterior reasamblate la Galați. Navele au participat la operațiuni împotriva Marinei sovietice în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. E vorba de șase submarine germane din clasa Type II care ulterior au fost transferate în Marea Neagră. În contextul în care în 1942 Turcia neutră, care deține și azi cheia strâmtorilor Bosfor și Dardanele, nu permitea accesul navelor în Marea Neagră, nemții au transferat rutier și fluvial, pe Dunăre, până la Galați, submarinele „pe bucăți” care au fost ulterior reasamblate la Galați.
A fost o operațiune de proporții, provocările tehnologice fiind imense. Perioada de transfer a durat cam 10 luni, submarinele fiind transferate pe parcursul anilor 1942 și 1943, arată defenseromania.ro. Navele au fost transportate pe cale rutieră, iar mai apoi navală. Ele au fost reasamblate la Șantierul Naval Galați și transferate mai apoi pe Dunăre, pe Sulina, până în Marea Neagră în portul Constanța unde le-a fost stabilită baza. În timpul războiului submarinele au scufundat mai multe nave sovietice.
După întoarcerea armelor de către România în 1944, când soarta războiului era pecetluită, în contextul lipsei de suport logistic și întreținere, „captive” în Marea Neagră, submarinele au ajuns pe fundul mării.
Operațiunea de transfer a submarinelor „pe bucăți” și reasamblarea lor la Galați nu a fost nicidecum un „game changer” (n.r. punct de cotitură), întregul efort fiind în van. Însă o operațiune de o asemenea amploare s-a desfășurat cu succes din punct de vedere tehnologic. Tehnologic, cel puțin pe hârtie, momentul 1942 s-ar putea repeta. O propunere interesantă: În contextul crizei din Marea Neagră, submarinele ar putea fi transferate ca acum 80 de ani.
Pe 22 februarie 2024 Rusia a declanșat o invazie ilegală și neprovocată, fără precedent în Europa în ultimii 80 de ani. Războiul rus de agresiune împotriva Ucrainei a provocat cea mai mare criză de securitate pe bătrânul continent de la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial încoace.
Cu Turcia care a închis strâmtorile ca urmare a Convenției de la Montreux, navele aliate nu mai au acces în Marea Neagră. În contextul în care Marina română e lipsită de capabilități iar situația celei bulgare e chiar mai dramatică, Rusia domină nestingherită întregul bazin al Mării Negre.
În cadrul unei ediții a podcastului Obiectiv EuroAtlantic, difuzat săptămânal de DefenseRomania, contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea, fost locţiitor al şefului Statului Major al Forţelor Navale, a amintit de momentul 1942 și a subliniat că nu trebuie exclusă posibilitatea ca submarine să fie transferate în regiune, asemenea cum s-a întâmplat acum 80 de ani.
„Statutul actual al Mării Negre practic permite Federației Ruse să controleze accesul în Marea Neagră folosind Turcia, care practic în aparență exercită controlul accesului în regiune în beneficiul țărilor riverane, ceea ce nu se prea întâmplă în mod real. (…) NATO nu poate intra cu submarine în Marea Neagră. Atunci ca să ai o astfel de capabilitate poate fi replicat modelul din cel de-al Doilea Război Mondial. La vremea respectivă au fost aduse 6 submarine în Marea Neagră, reasamblate la Galați și folosite în al Doilea Război Mondial împotriva URSS. Sunt diferite modalități în care se poate realiza acest lucru. În cel de-al Doilea Război Mondial flotila de submarine de la Constanța era formată din 6 submarine germane care au fost aduse pe Dunăre. Dacă sunt aduse pe Dunăre, montate într-un port din România sau Bulgaria și apoi lansate la apă ele nu intră în coliziune cu Convenția de la Montreux. Pe de altă parte, ele nici nu ar putea ieși prin strâmtori. Tocmai din acest motiv va fi o mare reticență a aliaților în a aduce ceva care să rămână permanent în regiune”, a explicat contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea.